DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Optik ve Modern Fizik
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PHYS 202
Bahar
4
2
5
7
Ön-Koşul(lar)
 PHYS 105En az FD notu almış olmak
vePHYS 106En az FD notu almış olmak
vePHYS 201En az FD notu almış olmak
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Üniversite eğitimin ilk aşamasında öğrenciye optik ve modern fiziğin teorisine ve bu teorinin pratik problemlere uygulanmasına genel bir bakış verilecektir. Optiğin ve modern fiziğin temel yasaları cebir temelli fizik formüllerinin geliştirilmesi ve matematiksel türetilişleriyle tanıtılacaktır. Öğrenciler fizik yasalarının doğanın işleyişini açıklamada nasıl kullanıldığını görmek için analitik yetenekler geliştirmeye yönelik olarak problemler üzerinde çalışacaklardır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • modern fizikte kullanılan ancak çoğunlukla günlük hayatta farklı anlama sahip terimlerden oluşan geniş bir kelime hazinesini tanımlayabilecektir.
  • pratik problemleri çözmek için optik ve modern fiziğin temel yasalarını nasıl kullanacaklarını izah edebilecektir.
  • optik ve modern fiziğin temel problemlerini çözmede yeterlilik gösterebilecektir.
Ders Tanımı Optik, girişim, kırınım, görelilik, kuantum fizik,molekül ve yoğun madde fiziği, nükleer ve parçacık fiziği ile ilgili bilgiler bir birleriyle tutarlı ve akıcı şekilde verilecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Işığın doğası ve yayılması Chap. 33 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1078-1104.
2 Geometrik optik Chap. 34 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1111-1142.
3 Geometrik optik, girişim Chap. 34+35 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1143-1179.
4 Kırınım Chap. 36 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1186-1210.
5 Görelilik Chap. 37 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1218-1245.
6 Fotonlar: parçacık olarak davranan ışık dalgaları; Dalgalar olarak davranan parçacıklar Chap. 38+39 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1254-1286.
7 Dalgalar olarak davranan parçacıklar Chap. 39 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1286-1313.
8 Kuantum mekaniği I: dalga fonksiyonları Chap. 40 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1321-1345.
9 Kuantum mekaniği I: dalga fonksiyonları; kuantum mekaniği II: atomik yapı Chap. 40 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1345-1375.
10 Kuantum mekaniği II: atomik yapı Chap. 41 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1376-1401.
11 Moleküller ve yoğun madde Chap. 42 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1407-1434.
12 Nükleer fizik Chap. 43 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1440-1464.
13 Nükleer fizik, parçacık fiziği ve kozmoloji Chap. 43+44 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1464-1494.
14 Parçacık fiziği ve kozmoloji Chap. 44 in H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016), 1494-1519.
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

H.D. Young+R.A. Freedman+A. L. Ford, “Sears and Zemansky’s  University Physics with Modern Physics” (14th Ed.), Pearson (2016) 

Önerilen Okumalar/Materyaller

D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, “Fundamentals of physics” (9th ed.); Giancoli, “Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics and Mastering Physics” (4th Ed.) 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
75
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
25
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
75
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
25
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
4
64
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
32
1
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
Portfolyo
Ödev
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
20
Final Sınavı
1
26
    Toplam
154

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

X
2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

X
3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

X
4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

X
5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

X
10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest